جستجو

تبلیغات


    تبلیغات شما در اینجا

گام نخست: دوره پیش دبستانی، زمینه ساز و ظرفیتی مهم و اصیل برای عدالت آموزشی

    درود به دوستان عزیز

    در این بخش مقاله ای از دکتر طلایی(عضو هیئت علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس) برای علاقه مندان به تا ک  (تربیت اوان کودکی) یا (Early childhood education) (ECE)  و عدالت آموزشی که در ویژه نامه شرق منتشر شده ارائه می شه.

     

    گام نخست: دوره پیش دبستانی

    زمینه ساز و ظرفیتی مهم و اصیل برای عدالت آموزشی

     این نوشته به دنبال تبیین این موضوع است که نظام رسمی آموزش و پرورش پذیرنده کودکانی با دامنه وسیعی از تنوعات زیستی، زبانی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی است و این دامنه متنوع از مخاطبان در نظام های آموزشی- خصوصا آنهایی که از درجه شدیدی از تمرکز برخوردارند- با دامنه محدودی از انتخاب برمی خورند (یک کتاب، یک نظام ارتقا، یک محتوا و ...)؛ بنابراین در شروع پیست دویدن (اول دبستان) کودکان همه در یک خط مساوی نمی ایستند گرچه از همه در انتهای پایه اول و سپس پایه های بالاتر، انتظار سرعت و پیشروی برابری داریم: این عادلانه نیست و این با عدالت آموزشی مغایر است. یکی از شیوه های برخورد در چنین وضعیت چالش برانگیزی، استفاده از فرصت دوره پیش دبستانی برای هم قطار و هم ترازکردن حداکثری دانش آموزان در برخی از حوزه های رشد، برای ورود به نظام رسمی آموزش است. در این نوشته با استفاده از داده های مطالعه طولی که نگارنده حین تحصیل خود با آن همکاری داشته، به تبیین اثربخشی دوره پیش دبستانی در کاستن این نابرابری آموزشی خواهیم پرداخت.

     


    این مطلب تا کنون 29 بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ دوشنبه 7 دي 1394
    منبع
    برچسب ها : آموزشی ,نظام ,دوره ,عدالت ,دامنه ,دبستانی ,عدالت آموزشی ,رسمی آموزش ,نظام رسمی ,اصیل برای ,نخست دوره ,برای عدالت آموزشی ,
    گام نخست: دوره پیش دبستانی، زمینه ساز و ظرفیتی مهم و اصیل برای عدالت آموزشی

تبلیغات


    Ads

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز چهار شنبه 6 ارديبهشت 1396

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر